X
    Categories Nyheter

Engelska FA kommer överväga framtida spel- och alkoholreklam

Spel- och alkoholrelaterad reklam i olika former har blivit allt mer förekommande runt engelsk fotboll de senaste åren. Tröjsponsring, reklam vid sidlinjen eller möjligheten att bli en fotbollsklubb officiella “betting partner” är bara några av de marknadsföringsutrymmen som bolag lägger stora marknadsföringskostnader på. Nu ska engelska fotbollsförbundet, FA överväga framtida samarbeten med bolag inom branscher som alkohol och gambling. Det framgår i en intervju som The Times har hållit med FA:s nuvarande ordförande Greg Clarke.

Alkohol- och spelrelaterad reklam har varit vanligt förekommande inslag i och runt engelsk fotboll länge nu. Carlsberg var länge en av Liverpools största sponsorer och andra ölmärken som Carling och Budweiser har också lagt stora belopp på sponsring och reklam. På senare år har spelbolag tagit en allt större bit av sponsrings- och marknadsföringskakan och man ser exempelvis officiella betting partners som Betsafe hos Manchester City och William Hill hos Tottenham.

If Carlsberg did kickabouts…


Upp till debatt

Även om spelbolag och alkoholhaltiga dryckestillverkare har varit flitigt förekommande inslag inom genom åren så har deras vara eller inte vara i fotbollsrelaterade sammanhang inte debatterats nämnvärt. Den nuvarande ordföranden i FA, Greg Clarke, nämnde dock i en intervju av The Times att ämnet nu ska upp till diskussion. “Sporten har en pliktskyldighet att överväga och fråga sig själv vad som är rätt”, sa Clarke till The Times.

Varför ämnet är uppe för debatt just nu framgår inte, men det är ingen vågad gissning att det har att göra med spelskandalen som uppdagades nyligen, där det framgick att strulputten Joey Barton hade lagt 1260 spel på matcher över en 10-årsperiod, någonting som är strängt förbjudet för professionella fotbollsspelare. 34-årige Barton bötfälldes med £30.000 och en 18 månader lång avstängning och i ett uttalande, kort efter att skandalen uppdagats nämnde Barton att FA borde “se över sitt beroende av spelbolag”.

Betsafe’s Football Dart Challenge


Beslut väntas till sommaren

Vilket beslut FA tar runt alkohol- och spelrelaterad reklam i samband med fotbollsmatcher återstår att se, då ett beslut tros dröja till sommaren. Undertecknad har personligen svårt att se att ett förbud kommer införas, speciellt då sportsbetting är så vanligt förekommande och accepterat på de brittiska öarna och där betting både innan och under matcherna är en spänningshöjare som väldigt många uppskattar. Troligtvis kommer inte heller ett förbud mot alkoholreklam införas eftersom pubbesök och ölintag i samband med engelska ligans helgmatcher är ett minst lika vanligt förekommande fenomen.

David :