X
    Categories Nyheter

Lotteriinspektionen klagar på casinoreklam på TV

Lotteriinspektionen hävdar att så mycket som 68% av TV-reklamen i dag kommer från utländska casinooperatörer som agerar i ‘gråzonen’. Attacken är bara en i mängden den sista tiden och kriget som pågår mot utländska spelleverantörer ser inte ut att minska, snarare tvärtom.

Alla vi som någon gång tittar på betalkanaler på TV vet att en stor del av reklamen kommer från casinoleverantörer på nätet. Lotteriinspektionen tar i från tårna och hävdar att så mycket som 68% av TV-reklamen utgörs av casinooperatörer i ‘gråzonen’, vilket man får anta inkluderar alla spelbolag utom Svenska Spel och ATG. Svindlande 1 miljard kronor om året hävdar Lotteriinspektionen, med stöd från TNS Sifo, att det pungas ut på den här typen av reklam, en fördubbling från 2011.

Att den här typen av TV-reklam har ökat beror, enligt Joakim Rönngren på Lotteriinspektionen, på att ett rättegångsbeslut i ett mål mot Aftonbladet och Expressen har misstolkats. I målet friades Aftonbladet och Expressen efter att ha haft annonser för utländska spelföretag, då rätten ansåg att diskriminering mellan inhemska och utländska spelföretag förelåg. Varför Joakim Rönngren anser att rättegångsbeslutet har misstolkats är oklart, men klart är i alla fall att betalkanalerna på TV anser att de har rätt att annonsera för utländska spelföretag.

Den senaste kängan från Lotteriinspektionen är bara ett påhopp i mängden den senaste tiden i kriget som pågår mellan statliga spelleverantörer och deras utländska diton. Dialogen är just nu hetare än vanligt då det är tal om att spelmonopolet ska försvinna och att det ska bli fritt fram för alla spelföretag som tillhandahåller en svensk licens att på liknande villkor som statliga företag erbjuda spel i Sverige.

Källa: CalvinAyre.com

David :