Logo
Search
Midnight Madness

Midnight Madness

GiG Games

Rizk Casino välkomstbonus

Dubblar din första insättning upp till 2000 kr

Spela

Betyg

3.06

Grafik

3.50

Känsla

3.25

Bonusar

2.00

Värde

3.50

RTP

96

Volatilitet

High

dropdown icon

Spelutvecklare

GiG Games

Lanseringsdatum

2019

Hjul

3

Vinstlinjer

1

You are playing Midnight Madness for FUN, check out the casinos below to play for real money.d
Jalla Casino

Jalla Casino

4.5
  • checkmark 24/7 support
  • checkmark Stortspelutbud
  • checkmark Grodjakten!
Duelz Casino

Duelz Casino

4.7
  • checkmark Blixtsnabba uttag
  • checkmark Över 400 spel
  • checkmark Kul lojalitetsprogram
Storspelare

Storspelare

4.6

Midnight Madness är en online slot som lanserades de 21:a maj 2019. Detta är GiG Games andra release i år efter att de tidigare under året släppte spelet Popstar tillsammans med den före detta idoldeltagaren Erik Segerstedt.

Midnight Madness är ett retroinspirerat casinospel som för tankarna tillbaka till 80-talets arkadhallar. Grafiken påminner om nyonskyltar och alla knappar i spelet ser väldigt plastiga ut. Rent grafikmässigt lyckas Midnight Madness skapa det de planerat, men det finns designbeslut här som är högst svårbegripliga. Spelytan är vertikal, vilket får spelet att se väldigt underligt ut om du spelar på en dator eller håller mobilen/surfplattan horisontellt.

GiG Games har haft en spretig resa när det kommer till spelutveckling. Tidigt förra året gick de ut och lovade stordåd. De skulle släppa spel på löpande band och det skulle vara de bästa spelen på marknaden. Sedan dess har de släppt ett fåtal spel och inget av dem har ens snuddat vid bäst. Faktum är att samtliga spelsläpp från GiG Games hittills har varit besvikelser. Kan de vända trenden och äntligen levera vad de lovat?

Som vanligt kan du testa spelet helt kostnadsfritt här ovanför. Vill du läsa mer om vad vi tycker om Midnight Madness är det bara fortsätta att skrolla nedåt.

Midnight Madness Funktioner

Vi kan inleda med att berätta att det inte finns några hjul eller rader i traditionell mening i denna slotten. Fast du skulle också kunna se det som att den har tre hjul och 15 rader. Det är en tolkningsfråga helt enkelt. Det finns inga vinstlinjer i traditionell mening heller. Alla rader som består av minst tre likadana symboler ger vinst. Du kan enbart få vinst från vänster till höger, vertikala och diagonala vinstlinjer finns inte. Totalt finns det 15 olika rader, men du kan välja att begränsa detta till 15, 10 eller 5 rader.

Spelautomaten har har en medelhög volatilitet – den är alltså varken särskilt hög eller låg. Detta borde innebära ett jämt flöde av stora och små vinster. De rader som inte är aktiva kommer att fyllas med en symboler som vi tror ska föreställa bokstaven M.

Förvånande nog finns det inte en enda bonus i detta spelet. Du får helt enkelt inte mer än basspelet. Detta hade ju självklart varit helt okej om de hade levererat ett bra basspel. Tyvärr faller basspelet platt. Det är tydligt att de haft en tanke om att skapa en ny spännande spelautomat. Men det känns som att de var mer intresserade av att släppa ett spel än att skapa ett.

Samtliga av de 15 raderna har olika vinster som kan variera från 0,75 mynt upp till 2 500 mynt. En full rad ger dig vinsten som står skriven til höger om spelytan. När du väl startar spelet tar det lång tid för symbolerna att landa och animationerna är tyvärr inte intressanta nog för att det ska behöva ta så pass lång tid. Turligt nog går det att skynda på spins genom att helt enkelt trycka någonstans på automaten. Det finns även en turboknapp som man gör bäst i att alltid ha aktiverad.

Grafik och ljud

Rent grafiskt kan vi förstå vad de velat göra med Midnight Madness. Själva grundidén är riktigt bra och det går inte påstå att spelautomaten är direkt ful. Faktum är att den är ganska snyggt designad även fast det är underligt att de valt att bara använda cirka 20% av spelytan, resterande yta består av en suddig bild på en solnedgång. Detta har de gjort för att spelet ska spelas med en vertikalt hållen telefon eller surfplatta. På just dessa platformar gör sig spelet allra bäst. När du spelar det på datorn känns allt dock väldigt underligt. Det närmsta vi kan komma är videoklipp som spelats in vertikalt där de fyller tomrummet på sidorna med en inzoomning från videoklippet.

Ljudet har ett typiskt 80-talstema, det är hårda beats i kombination med synthesisers. Till och från hörs hur någon talar i en polisradio eller ljudet av bilar som passerar. Ljudeffekterna när du spelar är datoriserade och passar bra in till resten av spelets ljudtema. Faktum är att ljudet gifter sig riktigt bra även med spelets grafiska tema. Kanske är det på denna punkten som Midnight Madness lyckas allra bäst. Det känns som att vi tar tillbaka till 80-talet och spelar i en arkadhall tillsammans med en Night Rider-munderad David Hasselhoff.

Vårt betyg till Midnight Madness

Det är tydligt att det har funnits en god tanke bakom Midnight Madness. På planeringsbordet såg det nog ut att kunna bli en riktigt bra spelautomat. Någonting har dock gått fel när de tagit spelet från planeringsstadiet till verkligheten. Det finns inte en möjlighet att de redan från början hade tänkt utveckla en spelautomat som är så fruktansvärt enslig och tom.

Vår teori är att dessa spel utvecklas under väldigt mycket press från chefer och investerare som saknar förståelse för spelutveckling. Projekten skyndas på så att produkter lanseras utan att vara färdiga. Detta kommer såklart inte att hålla i längden. Om GiG Games vill fortsätta utveckla spel så måste de bättra sig. I dagsläget är de ljusår bakom konkurensen och det finns inga tecken på att de skulle börja närma sig ens lägstanivån hos andra spelutvecklare.

Midnight Madness är ett spel som kommer att vara bortglömt inom ett par månader. Om detta har vi inget som helst tvivel. Förhoppningsvis kommer GiG Games att upptäcka att det inte finns någon som vill spela deras spel. Denna insikten kan ta dem åt två olika riktningar: antingen lägger de helt och hållet ned spelutvecklingen, eller så tar de sig i kragen och börjar utveckla spel som håller en rimlig standard.

Vi lär se några fler releaser från GiG Games inom de kommande månaderna. Vi håller tummarna för att de inte kommer att göra oss lika besvikna som de fiaskon de lanserat under senaste månader. Både Popstar och Midnight Madness är goda exempel på hur spelautomater inte ska vara. Det finns hopp om GiG Games, men om det fortsätter i denna takten så lär dett hoppet snart ha runnit ut i sanden.

Kimmo Hakala, skribent på Spelautomater.se. photo

Author

Skribent

450 Articles

More info on Kimmo Hakala arrow