Logo
Search

Liberalerna anmäler casinoreklam

Liberalernas landstingspolitiker i Stockholm, Sara Svanström, har anmält Ninja Casinos reklamkampanj i Stockholms tunnelbana till Reklamombudsmannen.
– Spellagen säger att marknadsföringen ska vara måttfull, men det finns i nuläget inga prejudikat eller praxis för vad som är måttfullt. Jag hoppas att min anmälan leder till att man prövar detta och kommer fram till hur spelbolagen ska hantera frågan, säger Sara Svanström till lokaltidningen StockhomDirekt.

Ninja casino har en reklamkampanj i Stockholm kollektivtrafik där de marknadsför den snabba uttagstiden casino utan registrering medför. På skyltarna står det ”Vinsten på kontot innan nästa station”. Det är detta budskapet som Sara Svanström vill pröva om det bryter mot vad som kan anses vara måttfullt.

Viktigt att pröva måttfullhet

I dagsläget är det mycket svårt att säga vad måttfullhet innebär. Spelinspektionen har i flera avseenden av casinolagen valt att vara relativt ospecifika med vad gränsdragningar går. Tanken är att detta dessa lagar ska prövas för att därför kunna landa på en rimlig nivå i sinom tid. Ett ganska så vanligt tillvägagångssätt när det gäller regleringar av denna typen.

Detta innebär därmed att Ninja Casino inte begår något fel i deras kampanj. Det är däremot viktigt att pröva den så att vi får klara riktlinjer på vad måttfullhet egentligen betyder. Detta är någonting som de flesta casinon som uttalat sig varit mycket positiva till. I dagsläget blir de tvungna att driva reklamkampanjer där de testar gränserna för måttfullhet utan att veta om de klivit över dem eller ej.

Ninja har under en längre tid valt att marknadsföra de snabba uttagen som BankID kan garantera spelarna. Andra casinon väljer ofta att lyfta fram olika bonusar i sina reklamkampanjer men det har numera blivit vanligt att använda andra säljargument, vilket kan tyckas vara mer i stil med den måttfullhet som Spelinspektionen efterfrågar.

”Alltid handlat om snabbhet och smidighet”

Till tidningen Resumé har Ninja Casinos vd Joacim Möller tidigare uttalat sig kritiskt till Spelinspektionens luddiga definition av måttfullhet.
– Oavsett om det är vi eller någon annan som har en USP måste man kunna marknadsföra det, annars skulle det bli helt generiskt. För oss har det alltid handlat om snabbhet och smidighet, vi har en historia av att aldrig marknadsföra oss med freespins och bonusar, har han sagt i en tidigare intervju med tidningen.

Samtidigt som det låter skonsamt att Ninja väljer att inte marknadsföra bonusar. I ett flertal reportage och intervjuer har personer med spelmissbruksproblematik uttalat att det är just marknadsföring av bonusar som är en stark trigger till att missbruket fortsätter. Med det i åtanke är vår subjektiva övertygelse på Spelautomater att Ninja Casinos marknadsföring i Stockholms kollektivtrafik mer rimlig än mycket av den annonsering som vi exempelvis ofta kan se på bland stora kvällstidningarnas annonser.

Anmälan till Reklamombudsmannen innebär sannolikt inte att Ninja Casino kommer att bestraffas för några överträdelser i deras marknadsföring. Det innebär snarare att casinon kan få bättre riktlinjer för var gränserna går gällande måttfullhet. Något som säkerligen de flesta seriösa casinobolag som arbetar mot den svenska marknaden uppskattar då det gör deras arbete enklare.

Kimmo Hakala, skribent på Spelautomater.se. photo

Author

Skribent

450 Articles

More info on Kimmo Hakala arrow