Logo
Search

Svenska Spel gör helomvändning gällande casinoreklam

Svenska Spel är det det online casino som har störst marknadsandelar på den svenska marknaden. Som ett statligt ägt casino har de en mycket hög trovärdighet och det faktum att deras överskott skänks till föreningsliv och ungdomsrörelser gör även det dem mer trovärdiga. Skillnaden mellan dem och andra online casinon är att de inte har några privata vinstsyften.

Sedan regleringen har Svenska Spel dock ökat sin satsning på marknadsföring. Faktum är att de har ökat den med hela 146% sedan 1 januari 2019. Det är en av de största ökningarna bland samtliga online casinon. Det bör dock tilläggas att Svenska Spel inte alls är lika påträngande och aggressiva i sina kampanjer som de utländska spelbolagen är.

Det är mycket tydligt att svenskar är trötta på spelreklamen. Den som tittar på någon av de svenska betalkanalerna är väl bekant med att det väldigt ofta kan vara tre olika casinoreklamer på rad. Även andra reklamfinancierade kanaler har ett överflöd av casinoreklam och den som åker tunnelbana i Stockholm har knappast missat Ninjas anmälda spelreklam.

Detta har fått Sveriges Civil- och kunsumentminister Ardalan Shekarabi (S) att reagera. Den handlingsplan som i mars utformades för en i framtiden mindre aggressiv marknadsföring gjorde honom inte nöjd och han har vid tidigare tillfällen nämnt att ett totalförbud kan vara nödvändigt.

Spelbolagen rasar mot Svenska Spel, ATG och TV4

I en debattartikel publicerad i DN i helgen rasar vd:arna för Kindred, Betsson och LeoVegas mot kritiken. De menar att det är orättvist att peka finger mot dem när Svenska Spel och ATG står för 70% av den totala ökningen av casinomarknadsföring i Sverige.

De pekar också på den redationella marknadsföringen som ofta kan vara svår att mäta. Det är framförallt TV4 som pekas ut. Kanalen har ett flertal program och programpunkter som är direkt länkade till spel. Dels trisskrapet i Morgonsoffan som under dagens gång sedan följs av V75, Keno och Postkodsmiljonären. Inga av dessa program är märkta som annonser och de flesta saknar dessutom information om 18-årsgränsen för spel eller vart man ska söka sig för att få hjälp med spelproblem.

Svenska Spel svarar på kritiken

Svenska Spel har nu besvarat kritiken från helgens debattartikel. De kommer nu omedelbart att dra in all reklam för sitt online casino och uppmanar resten av spelbolagen att följa deras direktiv. Det är dock högst osannolikt att spelbolagen kommer att följa i Svenska Spels spår.

– Vi är för en riskklassificering och hårdare regler för de farligaste spelen, där nätcasino ingår. Det är något vi har påtalat för Ardalan Shekarabi att vi vill ha med i lagen. Med anledning av det har vi beslutat att stoppa all egen annonsering för vårt nätcasino under 2019. Det är till och med så att vi är för ett förbud av nätcasinoreklam, säger Svenska Spels kommunikationsdiriktör Joakim Mörnefäl till Resumé.

De slår också tillbaka mot den kritiken som debattartikeln riktar mot TV4. Eftersom att detta handlar om lågriskspel, alltså spel där beroendeproblematik är mycket sällsynt, inte hör till debatten. Det är casinoreklamen som fokus bör ligga på. Huruvida TV4 bör se över om de ska fortsätta med detta eller inte lägger de ingen värdering i.
– Om sådana inslag bör reklameras eller inte har jag ingen synpunkt på, det är upp till TV4, säger Joakim Mörnefelt.

Spelautomaters skribent Mikael. photo

Author

45 Articles

More info on Mikael Svensson arrow